Saturday 16 April 2016

Rumah Sri Kenangan Warga Emas Cheras

Assalamualaikum..
Pada 16/4/2016..
Aku dan Atiqah pergi lawatan ke rumah warga emas di Cheras!
Ini merupakan lawatan khas yang diadakan oleh Kelab Kaunseling dan Kerjaya.
Memandangkan aku setiausaha.. memang wajiblah aku menjejakkan kaki ke sini.
Memang seronok sebab aku akan pergi beramai-ramai.
Tahun ini sememangnya seronok sebab dapat pergi rombongan sekolah banyak kali. Wuhooo!

Ceritanya bermula begini..
Pada pagi Sabtu yang indah ini.. (Ceh!)
Aku datang sekolah seawal 7.30 pagi sebab dah tak sabar-sabar nak pergi lawatan.
Aku sememangnya kaki lawatan. Nasib baik kaki lawatan, kalau kaki ponteng dan kaki lepak cemana.
Aku menunggu Atiqah seorang diri di pondok sekolah memandangkan aku memang tak ada kawan lain. Haha nampak macam sad life sangat je kan. Padahal aku ramai aje kawan. Cuma malas nak curang dengan Atiqah selagi dia tak ada. Hahaha dia kan salah seorang girlfriend kesayangan aku. Hahaha bunyi macam aku ini Musahaqah sangat aje. No way! Dalam bahasa melayu nya tetap kawan perempuan. Jadi, aku masih normal ok.

Malas nak merepek dan meraban malam-malam ini.. Baik aku mula cerita.
Lepas Atiqah dah datang dan kami daftarkan diri.
Kami terus masuk bas sekolah. Wuhoo tak sabar! Eh? Sabarkan separuh daripada iman.




Gambar aku berselfie sebentar bersama cik Atiqah kesayangan sekalian. Hok Hok! Terbatuk pulak.

Gambar kami dalam bas sekolah. Agaknya kan.. aku dah boleh edit gambar collage kot untuk gambar aku berdua dan Atiqah selfie dalam bas sebab banyak gambar dah kot dalam bas macam ini. Hahaha

Nampak tak aku dan Atiqah belakang cikgu itu? Tengah semangat nak pergi ramai-ramai ini!

Perjalanan yang tak rasa lama itu.. membawa kami ke hadapan pintu masuk Rumah Sri Kenangan Warga Emas Cheras yang disediakan khas untuk warga emas oleh kerajaan Malaysia.


Sesampainya kami kat sini, kami berkumpul dulu untuk pastikan semua pelajar dah cukup. Yalah.. mana tahu ada yang tertidur dalam bas, hahaha sia-sia datang dari jauh tapi tak masuk pulak.

Muka gembira yang terpamer di wajah kami sebab kami kan jarang sangatlah kan pergi jalan-jalan rombongan sekolah ini. Haha

 kami disuruh mendengar taklimat tentang apa yang boleh dibuat dan pantang larang disini. Nanti-nantilah aku cerita apa pantang larangnya okey.

 Akak yang bagi taklimat kat kami.

Agak cantik juga dewan ini. Kata akak itu, Dewan ini khas untuk warga emas berkumpul sekiranya ada orang-orang atas yang menjenguk kawasan.


Kami diarah bergerak ke seluruh kawasan rumah warga emas ini. Sudah pasti aku jadi forographer tak berbayar yang menangkap seluruh gambar kawasan ini. Satu je sebabnya.. aku nak letak dalam blog khas untuk tatapan anda semua.











Puas meronda seluruh kawasan, kami jalan lagi tapi kali ini untuk menjenguk warga emas disini pula.

Ini kediaman 5 yang kami masuk. ini khas tempat tinggal warga emas wanita.



ini adalah hasil kreativiti tangan pelajar Universiti Malaya yang pernah melawat tempat ini sebelum ini.

Terdapat kata-kata indah yang tertulis disetiap keping kertas.

Pantang Larang pertama ialah Dilarang menangkap gambar bilik warga emas termasuk warga emas sekali yang sedang berada dalam bilik itu.
Jadi aku memang kena jaga tangan dan simpan telefon dulu sebab tangan ini degil nak menangkap gambar juga sebab cantik kot bilik dia. Hmmm. 😬

Seterusnya kami ke.. Hmmm ini yang seram ini. BILIK MAYAT.
Bilik ini kali terakhir guna adalah pada 2 tahun lepas.


 Seterusnya, kami dibawa berjalan ke Dewan Khas untuk warga emas bersosial antara mereka. Rata-rata mereka semua disini sangat peramah.
Kami salam mereka sebaik sahaja berjumpa mereka.
'yang tua dihormati, yang muda disayangi' ya tak?

Kami dibawa mendengar kata aluan oleh pengurus tempat ini. Aku boleh nampak betapa dia sayangnya orang tua disini sebagai ibu bapanya.

Beliau suruh kami panggilnya "wak" sahaja.




Selepas dah dengar kata-kata daripada Wak dan warga emas yang lain. Kami terus ke kantin untuk sesi memotong kek tanda perhargaan kami kepada semua warga emas disini yang sudi berkongsi pengalaman.
Orang lama yang awal makan garam dulu dah.








Terdapat 6 kek semuanya. Khas untuk tatapan semua.



Sesi nyanyian lagu Happy Birthday untuk semua warga emas memandangkan mereka semua ini tak pernah merasa aktiviti kekeluargaan seperti ini. Kami pasti dilayan seperti cucu-cucu mereka.


 kemeriahan yang terhasil membuahkan hasil yang manis semanis 6 kek pelbagai warna tadi.

Semua warga emas makan dengan berselera.

 Aktiviti diteruskan dengan persembahan oleh warga emas.

Aku turut serta dengan bermain alat muzik ini. Serius seronok!

 Video Atiqah yang turut mencuba bermain bersama warga emas yang lain.


 semasa ini, kami didendangkan dengan lagu karoake arwah Sudirman. Kami menyanyi sekuat hati dan penuh semangat dengan warga emas yang lain. Seronok sangat.


Sesi nyanyian serba sedikit daripada Bekas Guru Bahasa Inggeris ini. Cikgu ini garang dan sentiasa speaking walaupun dah berumur. Hebat betul! Terasa kagum.

Persembahan tarian dan nyanyian. Mereka pernah membuat persembahan di luar negara terutamanya Brunei.


 sesi luahan hati dengan lagu lama oleh orang lama. Warga emas ini sudah berusia 90 tahun dan masih sihat serta boleh berjalan seperti biasa. Namun nyanyian nya membuatkan aku tersentap sebab dia seperti menangisi takdir kerana berada ditempat yang tiada ibu bapa mahu berada disini.


Kami bertiga beli snowman itu yang berharga RM 15. Sambil beli sambil sedekah. 😀
Aku bersama Anna the snowman. Ek?

 kami bersama salah seorang warga emas yang suka selfie ini. Hihi sporting orangnya.

Aku yang tiba-tiba semangat nak cuba benda ini sebabnya aku memang tak pernah naik benda-benda senaman macam ini.

Aku dan Atiqah berjalan diatas batu-batu. Sedap je kaki. Rasa relaks.

Kami selfie!

Gambar aku bersama junior-junior sekalian.

Tak habis-habis lagi aku nak berselfie berdua dengan Atiqah.

kami berdua bersama cikgu kaunseling. Puan Norma.

Kami bertiga lagi!

Aku dengan quote terbaik!

Bersama quote lagi satu pula!

Kami semua berkumpul pada pukul 1.00 petang untuk balik.
Bas dah sampai dan masa untuk balik!


Cikgu Hasliza bagi arahan untuk semua periksa rakan sebelah masing-masing. kot-kot ada yang tertinggal pula. Kemudian tinggal disini selamanya pula. Tak ke naya. Kot-kot sebelah dia tu bukan orang ke .. haha

Selfie sayonara ataupun dalam bahasa melayunya selamat tinggal.

Pengalaman disini sememangnya tak akan aku lupakan melainkan hilang ingatan huhu.
Aku berasa sedih pertama kalinya waktu pergi lawatan. Semuanya aku tak bagi tahu anda semua lagi.
Warga emas disini semuanya adalah warga emas yang tidak mempunyai keluarga. Ada tapi dibuang.
Paling sedihnya.. ada warga emas yang ada 4 orang anak dan kesemuanya berjaya. Seorang doktor, seorang jurutera, seorang arkitek dan seorang lagi peguam. Apa yang terjadi ialah dia ditinggalkan kesini kerana mereka semua berkerjaya dan tiada masa untuk ibu bapa.

Kebanyakkan warga emas disini memang tidak berkahwin ataupun dibuang keluarga. Paling menyayat hati apabila aku terlihat beberapa orang warga emas yang dikurung dalam satu grel besi. Aku agak yang semuanya cuba untuk lari daripada kawasan ini. Memang tak akan ada siapa yang suka duduk di rumah orang tua sedangkan ada keluarga kan. TIADA SIAPA.

Aku terfikir juga. Kalau adik-beradik aku semuanya berjaya.. adakah mama dan abah aku akan jadi macam ini juga? Kalau begitulah pengakhiran ibu bapa aku memang aku tak akan senang hati. Tak mungkin aku nak biarkan ibu bapa aku hidup dalam kesedihan begitu. Biarlah aku semdiri yang berusaha untuk menyediakan pakai makan mereka seandainya tiada adik beradik lain yang ingin membantu. Jika didalam fairytail terlalu banyak happy ending dan semua orang berimpian mahukan happy ending semuanya tidak akan berlaku. Ianya kerana tiada happy ending didunia ini. Kerana pengakhiranya adalah kematian dan kehilangan. Seindah happy ending adalah orang beriman yang akan ke SyurgaNya nanti. SubhanaAllah!

Aku sering berfikir,
Adakah ini semua akan berakhir.
Kebahagian yang aku rasa,
Tak mungkin kekal selamanya.
Ada kala suka,
Ada kala duka,
Kalau bersama orang tua tercinta,
Pasti indah sahaja.
Namun tak semua keindahan, kebahagian dan kemeriahan ini akan kekal,
Kalau kita sendiri tidak pernah cekal,
Untuk berusaha menjaga dan menghargai orang tua,
Yang semakin lama semakin lemah dan berusia.
Hargailah dan Hargailah mereka,
Selagi mereka masih ada,
Selagi hayat dikandung badan,
Jagalah mereka sehingga ke pengakhiran.

(Ciptaan Cahaya Pemaaf untuk renungan semua)

Ditaip oleh: Cahaya Pemaaf ❤





No comments:

Post a Comment